Česká média se vydala ruskou oligarchickou cestou a katastrofa je na obzoru. Ubrání se jí vydavatelé knih?

29.12.2013 04:15

Česká média se vydávají cestou, která má poněkud katastrofickou prognózu. Tou je ztráta objektivitty a korektnosti, služba potřebám ekonomických oligarchů s politickým pozadím. Je to směr, který v Rusku nastavila tamní oligarchie. Česká média už nikdy nebudou jako dříve. Svoboda slova, ideál po 17. listopadu 1989, je jako pominuvší "spalničky" sametové revoluce. A spalničky se nevracejí, jak známo.

V roce 2013 koupil miliardář Andrej Babiš, mířící nyní na post místopředsedy vlády coby lídr hnutí ANO, vydavatelství MAFRA, čili má přímý vliv na deníky MF Dnes, Lidové noviny, Metro, televizi Óčko a řadu internetových projektů, zejména idnes.cz, kromě toho ovládá server českápozice.cz. Je lídrem nejvlivnější agro-potravinářské skupiny. Sice tvrdí, že média jsou pro něj jenom byznys a nic neovlivňuje, ale to jsou je "pindy starého zbrojnoše". Z vydavatelství už prchla řada špičkových novinářů. Někteří byli vyhozeni, jiní byli přeřazeni. Rozhoduje ten, kdo platí.

Před Vánocemi koupil českou a slovenskou skupinu vydavatelství RINGIER/SPRINGER s podílem v distribuční společnosti PNS Daniel Křetínský, lídr Energetického a průmyslového holdingu, a Patrik Tkáč, lídr slovenské finanční a bankovní skupiny J&T. Obě party jsou jasně propojeny. Tím tito podnikatelé získali přímý vliv na deníky Blesk, Aha!, Sport, časopisy Svět motorů, ABC, Reflex a další tištěné a internetové produkty. Křetínský je mj. i majitelem fotbalové Sparty, takže není třeba si dělat iluze o tom, jak bude vypadat mediální politika skupiny v oblasti sportu a fotbalu zejména.

Připočteme-li k tomu, že vydavatelství Economia s vlivným deníkem Hospodářské noviny (byť jeho tištěný náklad fatálně klesá), prestižními časopisy Respekt, Ekonom (vydavatelství má celkem 17 tištěných titulů) a řadou internetových produktů už vlastní uhlobaron a finanční makléř Zdeněk Bakala, a celkem vyhraněnou levicocou pozici vydavatelství Borgis (deník Právo a další média), tak máme téměř hotovo. A to nemluvím o výrazných týdenících Týden, Instinkt či Sedmička (ta "honí" čtenáře dumpingovou cenou), které ovládá inzertní magnát Jaromír Soukup, šéf holdingu Medea.

Na tento vývoj mám jediný vzkaz majitelům: jste mimo, nerozumíte tomu, nevíte, jak to dělat, všechno to projedete a prožerete, pak to zabalíte. Protože umíte h...

Vrací se nám model "Sovětský svaz - náš vzor". Ruští, ukrajinští a běloruští oligarchové už to mají všechno dávno zařízeno v tomto duchu. Jenže tam je to o jiných financích. Nebudeme však na ně hledět, nebudeme se ohlížet ani za Italem Silviem Berlusconim a jeho mediální říší. V Čechách se hraje česká hra.

Pracoval jsem v Ringieru v deníku Blesk ve sportovním oddělení 10 let v době, kdy vydavatelství bylo naprosto nezávislé a byly to jeho nejlepší časy. Od té doby náklady jeho titulů neustále klesají, a to nejen vlivem internetu. Byl jsem šéfem sportu Lidových novin v době, kdy deník měl půlmilionový prodaný náklad denně (pravda, tehdy nebyl internet). Měli jsme naprostou svobodu a "řádili" jsme v investigativní žurnalistice prakticky zcela bez omezení.

Nyní jdou všechny tištěné tituly "do kopru" (např. deník Sport nebo Hospodářské noviny jsou kriticky na hraně existence), odborníci jsou nahrazováni vazaly svých vydavatelů, protože precizní objektivní žurnalistika je do značné míry "v řiti". Jenže ta čtenáře zajímá nejvíc. Převažuje tendenční lobbistický směr novinařiny, který mate běžné čtenáře, jenž ovšem prozřívá a říká si - sakra, proč tohle mám číst...

České čtenářské publikum je neoklamatelné, neboť je erudované, vnímavé, citlivé, inteligentní.

Věřím tomu, že vlivům oligarchů se vyhnou vydavatelé knih. Je to dost individuální sféra. Hodně nezávislá. Avšak také zranitelná. Jeden můj kolega napsal výbornou knihu pod smlouvou s jistým vydavatelstvím, které mezitím koupila silnější skupina. Za normálních okolností by trvalo vydání knihy dva měsíce, ale on musel čekat 14 měsíců.

K něčemu takovému v našem vydavatelství BLINKR nikdy nedojde. Máme-li dost finančních a mentálních sil, tak titul vyjde do dvou měsíců a nikdo nám do toho nemůže mluvit.

Felix Boom