Snaha připravit žebříček nejprodávanějších českých knih skončil fiaskem

01.01.2012 06:35

Vydavatelství BLINKR oslovilo před Vánocemi roku 2011 více než 650 subjektů-knihkupců (včetně antikvariátů) v České republice podle databáze Almanach Labyrint 2011 se žádostí o spolupráci při vytváření pravidelného žebříčku nejprodávanějších knih ČESKÝCH autorů a titulů bez ohledu na žánr s dvoutýdenní periodicitou s výsledkovými  výstupy (konkrétní čísla) každý druhý a čtvrtý čtvrtek v měsíci. Žádný podobný "TOP 10" v Čechách prostě neexistuje.

Bohužel to skončilo fiaskem. Ke spolupráci se přihlásilo jen několik desítek knihkupců, což by nebylo reprezentativní fórum. Čeští prodejci nemají pravděpodobně ve většině zájem o podporu prodeje českých titulů či vůbec o jejich zviditelnění. Dokonce ani ze statistického hlediska, což je s použitím knihkupeckého software (obvykle produkt Soumar) nepříliš náročná záležitost. Je to zcela v rozporu s praxí v nejbližších okolních zemích. Prvním logickým poznatkem této aktivity je, že českým knihkupcům je jedno CO prodávají a jde jim jen o to KOLIK knih prodají.

Souvisí to s obecným míněním, že trh s českými knižními tituly v České republice prakticky neexistuje, vyprodané tituly se znovu většinou u distributorů neobjednávají. Postupuje se podle pravidla, že když jsme v komisi vyprodali bednu mrkve, tak nám pošlete bednu celeru nebo pórku. Na českém knižním trhu se ročně vydává přes 17 000 titulů, většinou zahraničních, cizí tituly se zcela zásadně podílejí na kvalitatitvní pokleslosti české knížní produkce.

Vydavatelství BLINKR tedy zanechalo snahy realizovat žebříček nejprodávanějších českých titulů, zveřejňovat ho na svých stránkách a prezentovat dostupnými prostředky zúčastněné knihkupecké subjekty. Dobrý úmysl, který mohl mít značný marketingový potenciál, zřejmě nebyl dost dobrý. O něco podobného není zájem a je potřeba se s tím smířit.