Česká literatura je špička, ale prodává se jako mrkev a petržel

21.05.2015 03:41

Působí na mě velmi úsměvně úsilí nově založené Asociace spisovatelů, která si chce vynutit ofenzivním postupem státní podporu literatury. Začala tím, že se velmi agresivně vymezila vůči Obci spisovatelů ČR. "Ona" Asociace jen šlápla do lejna, které už bylo rozšlapáno. Asociace nic nechápe. Její proklamované cíle tu už dávno byly a nikam nedošly. Jsou velmi socialistické a spíše komunistické.

Takhle to nejde.

Českou spisovatelskou scénu nelze probudit k národně a mezinárodně uznávané tvorbě finanční podporou ze strany státu na základě agresivního tlaku, ale pouze kvalitou na špičkové národní a nadnárodní úrovni. A to bez korupce! Karel Čapek tuto podporu nepotřeboval, protože prostě byl dobrý.

V beletrii by měl vyhrávat příběh a jeho myšlenky. To by měla být výhra v loterii o nejlepší ocenění!

Jenže kvalita české literatury je ve značné míře projevována ve zkorumpovaných a prolobovaných soutěžích. Vítězí díla, která jsou "prolobována" velkými vydavateli a knihkupeckými řetězci. Že je to blbost? Inu, dobře, je to blbost... Příběhy? Lepší je hrabání se v lidském haraburdí...  Vydavatelé se věnují marketingu v minimální míře a prodávají knihy jako zeleninu. Hlavně doma. Když dojde mrkev, tak už ji nebudeme objednávat, když máme na prodej dost celeru a petržele. A když dojde pórek, tak něco uděláme... Přece nebudeme deklarovat objednávání cibule, kterou dodá každý a každý ji chce...

Celý problém uplatnění českých spisovatelů tkví v tom, že tu nejsou objektivní relevantní hlediska a nadhled, jež mohou českou literaturu posouvat do světa. Literární publicistika a kritika je klientelistická (žádný div v této zemi). Je to parta zelinářů, kteří se rozhodují podle toho, jestli budou propagovat mrkev nebo cibuli. Český knižní trh je velmi malý. Pouze velmi zpochybnitelnou národní výsečí. Nějaké Asociace a Obce  či Unie a PEN satelity to vůbec neřeší. Dokonce to neřeší ani agentury, které to mají přímo v náplni.

V Čechách je jen jedna "národní" agentura směrovaná k podpoře české literatury směrem ven. Inzerce je celkem drahá a většinou nemá velké výsledky. V Čechách jsou jen dva literární agenti, kteří se snaží prodat práva na knihy českých autorů "ven", přičemž jeden z nich je Holanďan. Oba z těchto dvou agentů deklarují, že další klienty (autory) nepřijímají. Prodají 30 až 40 titulů ročně do Slovinska, Bulharska, Rakouska a podobně "významných" trhů. Asi jim to stačí.

Jenže česká literatura je dobrá. Má daleko lepší úroveň než módní severské detektivky, o jejichž prodeji rozhoduje renomé a marketing, nikoliv kvalita. Jde jen o peníze. Lépe se prodávají sra+ky s náležitým marketingem.

Proto jsme se ve vydavatelství BLINKR rozhodli vyhlásit nezávislou cenu "BLINKR Román roku" bez jakýchkoliv vlivů. Jediným parametrem je literární kvalita, kterou rozeznat umíme.

Pavel Skramlík/Felix Boom